Geen brood maar wat dan voor ontbijt?

Overnight oats met appel en noten
Overnight oats met appel en noten

Is brood nu wel of niet goed voor je? De meningen hierover zijn nogal verschillend. Ik kan je het juiste antwoord niet geven, maar ik kan je wel vertellen waarom ik nog maar zelden brood eet en wat ik daarvoor in de plaats neem.

Ook ik hoorde en las her en der de berichten dat je brood beter weg kunt laten uit je maaltijden. Het ene artikel zegt dit en het andere boek zegt dat! Vanuit verschillende gedachtegangen verschillende signalen. Die elkaar ondersteunen maar ook tegen spreken.

Met regelmaat lees ik de blog’s van ‘de Groene Vrouw’ Nienke Tode-Gottenbos. Zij is darmfloratherapeut en voedingskundige en in mijn ogen een heel kundige dame. Ik kon me wel vinden in de het artikel over ‘Hoe zit het met fytinezuur’. Fytinezuur zit vaak in granen, bonen, noten en zaden. Door onze tegenwoordig snelle bereiding wordt fytinezuur niet meer afgebroken, terwijl dit wel zou moeten. Fytinezuur bindt namelijk vitaminen, mineralen en sporenelementen aan zich, waardoor ze niet opgenomen worden door onze darmen en er dus uiteindelijk tekorten kunnen ontstaan van onder andere ijzer, calcium, magnesium, zink en fosfor.

Door haar artikelen over o.a. brood en fytinezuur ben ik eens gaan testen hoe mijn darmen reageren op 2 weken geen brood eten. Nou ik kan je vertellen, HEEL GOED. Met regelmaat had ik last van te vaste poep (verstopping zelfs) en een opgeblazen gevoel in mijn buik. Na een aantal dagen merkte ik dat mijn darmen rustiger werden, mijn poep normaler werd. En zelfs mijn huid werd rustiger . (heb je problemen met het woord poep 😉 lees dan gewoon ontlasting)

Daarna ben ik weer brood gaan eten en hupsakee, daar ging het weer mis. Dus uiteindelijk (na een aantal mislukte pogingen) heb ik besloten om zo min mogelijk brood te eten. Maarja, wat eet je dan? Dat zal ik de komende tijd met je delen. Te beginnen met mijn favoriet!

Overnight oats met appel en noten

Ingredienten:
handvol havermout
water, amandelmelk of kokosmelk
kokosolie of roomboter
iets of wat zure appel
kaneel
gemengde noten (ongebrand)

Bereiding:
De avond van te voren kieper ik een handvol havermout (biologisch en niet bewerkt) in een steelpannetje en voeg er water (of ongezoete amandel- of kokosmelk) aan toe, zodanig dat de havermout onder staat.
In een ander pannetje een klontje kokosolie of roomboter, daarbij de appel in stukjes bestrooid met kaneelpoeder.

De volgende ochtend verwarm ik beide pannetje (niet te hoog zetten, rustig pruttelen) en voeg eventueel nog wat water toe aan de gewelde havermout. Vervolgens gaat de havermout in een kommetje (met een extra klontje roomboter voor de energie) wat extra kaneelpoeder eroverheen. De warme kaneelappeltjes gaan erbij. Daarna nog wat noten er overheen en als ik ze vers heb nog wat bramen of zwarte bessen. Diepvries bramen of bessen volstaan ook hoor, die doe ik de avond van te voren gewoon bij de appelstukjes in het pannetje.

Super ontbijtje!

Deel dit bericht op:
Facebooktwitterlinkedin

2 thoughts on “Geen brood maar wat dan voor ontbijt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *