Waar haal jij je energie vandaan?

Brandstof
Iedereen kent het verhaal wel. Net getankt en een kilometer of wat onderweg en de auto begint te stotteren….. Diesel getankt in plaats van benzine. Of andersom!
Tja, daar doettie ’t niet op! Dat weten we allemaal. Maar het overkomt je gewoon. Zo is het ook met eten. We weten heel goed dat we onze energie uit eten en drinken halen. Maar we pakken diesel ipv benzine. Het overkomt ons gewoon.

Inmiddels ben ik al weer 3 maanden met mijn opleiding voedingskunde bezig. Tijdens de lessen voedingskunde wordt me steeds meer duidelijk dat we het doel van eten kwijt zijn. Eten is onze eerste levensbehoefte. Wat we in onze mond stoppen zou de juiste brandstof moeten zijn.

Diesel in plaats van benzine
Eiwitten zijn de bouwstoffen voor in je lichaam.  Koolhydraten zorgen voor de energie. Vetten zorgen voor je interne kachel en energie.
Eet je te weinig koolhydraten dan worden de eiwitten gebruikt als energieleveranciers in plaats van opbouwers, herstellers en transporteurs.

Oeps! Denk jij er wel eens over na hoe je aan de energie komt voor al de dingen die je op een dag doet? Ik heb dat in ieder geval een hele tijd niet gedaan. Eten was voor mij gewoon om te eten. Om die knagende maag te vullen, niet om te voeden. En dus tankte ik diesel in plaats van benzine. Tja…..

Voeden in plaats van vullen dus
Het klinkt zo eenvoudig. Maar hoe dan?
Het begint met bewustwording. Bewustwording wat je eigenlijk eet op een dag.  Het voedingscentrum heeft hier een handige tool voor: mijn eetmeter. Hiervoor moet je wel een gratis account aanmaken. Maar dat is zo gepiept.
Met de eetmeter krijg je inzicht over de energiewaarde die je hebt ‘getankt’ op een dag. Deze energiewaarde worden kilocalorieën (kcal) of kilojoules (kJ) genoemd. kcal en kJ zijn de maten waarmee aangegeven wordt hoeveel iemand nodig heeft en hoeveel energie voedingsmiddelen leveren.

Bewust worden wat je eet op een dag
Door af en toe op het einde van een dag de eetmeter in te vullen krijg je inzicht in je eigen eetpatroon in combinatie met je energieverbruik. En of je de juiste voedingsstoffen binnen hebt gekregen. Want naast een overzicht van jou waarde geeft het voedingscentrum ook een voedingsadvies.

Ik heb ingegeven wat ik vandaag de hele dag gegeten heb. En daarbij kwam ik uit op een totaal van 2168 kcal (energie).  De richtlijn voor mijn leeftijd en geslacht (met een niet zo actieve leefstijl) is 2000 kcal.
Nu zegt het aantal calorieën niet zo veel. Het gaat om de inhoud van die calorieën. Want ga je alleen uit van het aantal calorieën dan ben je meestal aan het vullen en niet aan het voeden. Een tijdje terug kwam ik een kennisje tegen bij de Appie. Ze stond achter me in de rij bij de kassa. Ze had nog wat calorieën over voor de dag, dus de diepvriespizza die ze in haar mandje had was een ideale invulling voor de restcalorieën van de dag. Ehhhhh….., dat is ook een benadering! Nu wil ik niet zeggen dat je nooit een diepvriespizza mag eten, maar het is wel verstandig als je op calorieën let, dat je ook op voedingswaarde let.

Volgens het advies van het voedingscentrum heb ik het vandaag best goed gedaan. Mijn eiwit- en zoutinname zijn goed, mijn koolhydraten- en vezelinname zijn aan de krappe kant en mijn vetinname is te hoog.

Mijn eetmeter en advies
Wat heb ik gegeten en wat is de waarde                Mijn voedingsadvies

Nu heb ik inderdaad vandaag niet zo’n actieve dag gehad. Ondanks dat ik op- en neer gefietst ben naar mijn werk heb ik voornamelijk zittend werk gedaan. Maar wel wat denk- en puzzelwerk verricht. Dat kost ook energie (toch). Thuis gekomen ben ik meteen aan tafel aangeschoven en na het eten heb ik onze jongste voorgelezen op de bank. Tegenwoordig heb ik een afwasmachine, dus dat is ook al geen inspanning meer. En daarna samen met de oudste op de bank gekropen en tv gekeken en met deze blog aan de slag gegaan. Heb ik me nu aangepast op mijn calorieopname of heeft mijn energieverbruik zich aangepast aan mijn calorie-inname?

Eiwitten – Koolhydraten – Vetten
Het is me de afgelopen paar maanden wel duidelijk geworden dat we eten weer als voedingsmiddel moeten gaan zien en gebruiken. En dat naast goede voeding heel het verteringsproces van ruiken tot en met poepen ook heel belangrijk is. En dat als we niet goed kauwen, we al een foute start maken met ons verteringsproces. Onze spuug heeft namelijk als taak om de eerste start te maken met het verteren.

Dussss…..Eten naar je energiebehoefte. En niet eten om te eten. Zie voedsel als bouwstoffen voor je lichaam. En je hebt zowel eiwitten als koolhydraten als vetten nodig.

Binnenkort zal ik wat meer vertellen over de voedingsstoffen die we via onze voeding binnen krijgen, hoe onze spijsvertering alle benodigde stoffen eruit haalt, zodat ons lichaam de stoffen kan gebruiken om goed te kunnen werken, te groeien en gezond te blijven. Zodat we bewust kunnen kiezen voor diesel of benzine, voor voeden of vullen.

Zo, nu is het tijd voor een glas rode wijn en een bakje gewone chips 😉

 

Hieronder voor de liefhebbers wat theorie

Kilojoules = kj, kilocalorie = kcal *
De hoeveelheid energie (de brandstof) die iemand nodig heeft hangt o.a. af van leeftijd, lichaamsbouw, ziekte en de hoeveelheid beweging. Iemand met veel lichaamsbeweging heeft meer brandstof nodig dan iemand met weinig lichaamsbeweging.
Krijg je te veel aan calorieën binnen dan wordt dit opgeslagen als reserves.

De belangrijkste energiebronnen die we uit onze voeding halen zijn koolhydraten en vetten. De eiwitten uit onze voeding worden voor een deel gebruikt als bouwstenen voor ons lichaam en voor een deel als energiebron.
Deze voedingsstoffen leveren de volgende hoeveelheden energie:
1 gram koolhydraten 17 kJ = 4 kcal
1 gram vet 37 kJ = 9 kcal
1 gram eiwit 17 kJ = 4 kcal

Eiwitten (of proteïnen)*
Eiwitten zijn ingewikkelde verbindingen die de bouwstoffen vormen van het lichaam. Zo bestaan de huid, organen en spieren – eigenlijk alle weefsels – uit eiwitten. Er zijn voortdurend eiwitten nodig tijdens de groei. Maar ook volwassenen hebben eiwit nodig om afgestorven cellen te vervangen en om ‘reparaties’ te verrichten. Bij wondgenezing bijvoorbeeld.

Koolhydraten*
Koolhydraten zijn de belangrijkste directe energiebron voor dagelijks gebruik. Ze zijn de onmisbare leveranciers van celenergie. Een voeding zonder koolhydraten is niet mogelijk en te weinig koolhydraten veroorzaken een ernstige storing van de stofwisseling. Koolhydraten  zorgen voor de directe energie die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren.

Worden vetten hoofdzakelijk door het lichaam opgeslagen als energievoorraad, koolhydraten in de vorm van glucose zijn direct beschikbaar als brandstof voor de cellen. Met name de rode bloedlichaampjes, de hersenen- en zenuwcellen kunnen alleen maar glucose als energiebron gebruiken. Andere lichaamscellen zijn ook in staat vetten te verbranden.

Er zijn twee soorten koolhydraten, verteerbare koolhydraten (sachariden= suiker) en niet-verteerbare koolhydraten (vezels).
Koolhydraten of sachariden zijn net als vetten en eiwitten onmisbaar in een goede voeding. Zonder koolhydraten in de voeding kan men niet leven. Glucose, de bouwsteen van alle koolhydraten, kan niet door het lichaam gemaakt worden.

Vetten*
Vetten hebben een slechte naam. Je wordt er dik van en ze zijn slecht voor hart en bloedvaten, denken veel mensen. De werkelijkheid ligt veel genuanceerder. Zonder vet kan geen levend wezen overleven. Door vet af te zetten in bepaalde gedeelten van het lichaam heeft het lichaam energiereserves achter de hand (geconcentreerde energiebron).
Vetten en oliën zijn een belangrijk bestanddeel van onze dagelijkse voeding. Om een aantal redenen zijn vetten zelfs onmisbaar. Bijvoorbeeld omdat vetten de belangrijkste leveranciers zijn van de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K. Ons lichaam heeft ten minste 25 gram vet per dag nodig om de dagelijks benodigde hoeveelheid van deze vitamines daarin te kunnen laten opnemen.
Verder omdat vetten een aantal onverzadigde vetzuren bevatten, dien het lichaam niet zelf kan aanmaken en die voor een goed functioneren ervan onmisbaar zijn (de essentiële vetzuren: linolzuur en alfa-linolzuur).
Vet smeert ook ons voedsel (smaakmaker, een extreem vetarme voeding is niet erg smaakvol). Vet geeft ook een verzadigingsgevoel en is noodzakelijk voor een goede stoelgang. 

* bronnen:
De natuurlijke gezondheidswijzer – Henny de Lint
Voeding bij gezondheid en ziekte – Nelleke Stegeman
Ons voedsel – Frans M. de Jong

Deel dit bericht op:
Facebooktwitterlinkedin

10 thoughts on “Waar haal jij je energie vandaan?

      1. Het lezen van dit tot achter de komma tank verhaal, is voor mij al een energieverslinder, dusdanig dat omzetten van theorie naar praktijk zoveel energie kost dat er maar weinig tijd meer overblijft om te eten.
        Maarrrrr, je moet ergens beginnen en door verbranding van de goede of foute energie is een begin. Dus van de bank af en lekker sporten waardoor het eetpatroon zich al begint aan te passen, energie tanken om niet futloos of moe te zijn.
        Met het bovenstaande van Marion in acht te nemen komen gaat het een eind in de richting waar het naar toe moet voor deze jongen. Een Arnold of van Damme is niet haalbaar maar lekkerder in je vel zitten is voldoende.
        Dank je Marion dat je dit met ons wil delen.

        1. Graag gedaan Ton!
          Hou vast deze flow. Sporten geeft je inderdaad energie. De stap om te gaan is moeilijker dan het sporten zelf. De avond ervoor plannen wat je de hele dag kan eten helpt ook enorm.
          Sport en tank ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *